Op deze pagina staan de cijfers van de indicator 'Het aandeel van de bevolking van 6 jaar en ouder dat wekelijks of vaker sport volgt via media'. Deze indicator wordt gebruikt voor het monitoren van het thema Maatschappelijke waarde van topsport van het Sportakkoord II.
Bron: Vrijetijdsomnibus (VTO) (2012-2018: SCP (Sociaal Cultureel Planbureau ) i.s.m. CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek)), VTO (v.a. 2020: CBS, bewerking: Mulier Instituut)
Methode: Methoden en bronnen | Sportfan via media
Nieuwe cijfers verwacht: 2027
Cijfers van de indicator
Nationaal
Sla de grafiek Volgen van sport via media 2012-2024* over en ga naar de datatabelMeer dan de helft van de Nederlanders volgt wekelijks sport via media
In 2024 volgde 56% van de Nederlanders van 6 jaar en ouder minimaal wekelijks sport via media zoals (online) kranten of tijdschriften, (online) radio of podcasts, sociale media, (online) televisie, en via (sport)websites en/of apps. Dit komt overeen met cijfers uit eerdere meetjaren. In 2012-2018 waren de vraagstelling en antwoordopties wel anders, namelijk: televisie, radio, kranten of tijdschriften. De trend over tijd van het aandeel Nederlanders dat sport volgt via media is stabiel (2012-2024).
De Sport Toekomstverkenning concludeert dat het volgen van sport via de media zal toenemen tot 2030.
*NB. De cijfers van 2012, 2014 en 2016 zijn in 2019 aangepast vanwege een nieuwe weging. Daarnaast is in 2020 door de coronacrisis het veldwerk anders verlopen dan normaal. Hierdoor zijn er minder face-to-face interviews afgenomen. Het is onbekend of deze aanpassingen de vergelijkbaarheid met eerdere metingen hebben beïnvloed. Door een wat tegenvallende respons van de face-to-face interviews in 2022 zijn extra respondenten benaderd voor de interviews. Een en ander had tot gevolg dat het veldwerk voor een kleine groep later plaatsvond (maart-mei 2023).
Landsdeel
Sla de grafiek Volgen van sport via media 2024 over en ga naar de datatabelKleine verschillen tussen landsdelen
In 2024 volgde Nederlanders van 6 jaar en ouder woonachtig in Noord-Nederland het vaakst wekelijks sport via media zoals (online) kranten of tijdschriften, (online) radio of podcasts, sociale media, (online) televisie, en via (sport)websites en/of apps. Dit beeld verschilt over de jaren.
Tussen 2012 en 2024 is er een stabiele trend te zien voor alle gewesten, met kleine verschillen over de meetjaren.
Verschillende groepen in de bevolking
Geslacht
Sla de grafiek Volgen van sport via media naar geslacht 2012-2024 over en ga naar de datatabelMannen volgen vaker sport dan vrouwen
In 2024 volgden Nederlandse mannen van 6 jaar en ouder vaker sport via de media, zoals (online) kranten of tijdschriften, (online) radio of podcasts, sociale media, (online) televisie, en via (sport)websites en/of apps dan vrouwen. Het aandeel lag bij mannen ongeveer 1,5 keer hoger dan bij vrouwen; respectievelijk 68% en 45%. Dit komt overeen met cijfers uit eerdere meetjaren.
Leeftijd
Sla de grafiek Volgen van sport via media naar leeftijd 2012-2024 over en ga naar de datatabelVolgen van sport via media populairst bij 65-plussers
In 2024 volgden Nederlandse 65-plussers het vaakst sport via de media (66%), zoals (online) kranten of tijdschriften, (online) radio of podcasts, sociale media, (online) televisie, en via (sport)websites en/of apps, dan mensen jonger dan 65 jaar. Kinderen (6 t/m 11 jaar) volgden het minst vaak sport via de media vergeleken met de andere leeftijdsgroepen (32%).
Opleidingsniveau
Sla de grafiek Volgen van sport via media naar hoogst voltooide opleiding 2012-2024 over en ga naar de datatabelHbo'ers en wo'ers volgen minder vaak sport via de media
In 2024 volgde 58% van de Nederlanders van 25 jaar en ouder met een hbo- of wo-diploma wekelijks of vaker sport via media zoals (online) kranten of tijdschriften, (online) radio of podcasts, sociale media, (online) televisie, en via (sport)websites en/of apps. Dit percentage is iets lager dan onder Nederlanders met basisonderwijs of een vmbo-diploma (61%). Dit beeld komt overeen met eerdere meetjaren. Over de tijd zijn de trends per opleidingsgroep min of meer stabiel.
Chronische aandoeding/beperking
Sla de grafiek Volgen van sport via media naar chronische aandoening/beperking 2012-2024 over en ga naar de datatabelMensen met een chronische aandoening volgen iets vaker sport via media
In 2024 volgde 66% van de Nederlanders van 6 jaar en ouder met een chronische aandoening wekelijks of vaker sport via de media zoals (online) kranten of tijdschriften, (online) radio of podcasts, sociale media, (online) televisie, en via (sport)websites en/of apps. Dit is iets vaker dan Nederlanders zonder aandoening of beperking (55%). Dit beeld varieert over de meetjaren.
Overig
Download de overige uitsplitsingen
De kernindicator sportfan via media is ook uitgesplitst naar:
- Herkomst
- Burgerlijke staat
- Huishoudsamenstelling
- Maatschappelijke arbeidspositie
- Mate van verstedelijking
- Gemeentegrootte
- Ervaren gezondheid
- Lichamelijke beperking
- Huishoudinkomen
- Geaardheid
- Landsdeel
Deze cijfers zijn te vinden in het Excelbestand dat hieronder te downloaden is.
Kernindicator Sportfan via media naar achtergrondkenmerken
Meer informatie
Monitoring Sportakkoord II
De indicator op deze pagina wordt gebruikt om de voortgang van het Sportakkoord II (SAII) te monitoren. Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) brengt lange-termijn-indicatoren in beeld, waarbij een verandering op de lange-termijn beoogd wordt. Deze cijfers kunnen niet direct worden verbonden aan de acties van het SAII, maar geven wel inzicht in de context van het thema. Voor een overzicht van alle thema’s en de bijbehorende indicatoren, zie de webpagina Monitoring Sportakkoord II of de publicatie Lange-termijn-indicatoren voor monitoring van Sportakkoord II.
Het thema Maatschappelijke waarde van topsport van het sportakkoord gaat over het vergroten van de maatschappelijke waarde van topsport. Hierbij is aandacht voor maatschappelijk verantwoord presteren, waardevolle topsportprestaties, het gebruiken van topsport voor maatschappelijke doelen en het vergroten van de zichtbaarheid en het bereik van topsport. Op deze pagina staan de indicatoren die worden gebruikt om dit thema te monitoren.