Kansen voor sportbeleid

Sportbeleid geïnspireerd op het perspectief Leef mee leidt naar verwachting tot betere topsportprestaties. Dit genereert namelijk meer aandacht voor sport en vergroot mogelijk de publieke en politieke steun voor investeringen in topsport.

Andersom, als er in Nederland vol wordt ingezet op topsport, zal dit weinig effect hebben op de beleving en collectieve identiteit. Betere sportprestaties leiden niet automatisch tot hogere bezoekersaantallen van sportwedstrijden en ‑evenementen. Mogelijk leiden ze wel tot een toename in het volgen van sport via media. Kijkgedrag (op sociale media) wordt namelijk sterk beïnvloed door winkansen van sporters of door hoe spannend een wedstrijd is. Mensen delen graag in het succes van hun favoriete sport(ers) en via de (sociale) media is het volgen laagdrempeliger dan een daadwerkelijk bezoek van een evenement.

Goede voorbeelden voor verbinding

Ondanks het feit dat de opgaven vanuit Naar de top en Leef mee redelijk goed lijken samen te gaan, is er dus bewust aandacht nodig voor een sterke gezamenlijke toekomst. Hieronder staan enkele interessante voorbeelden.

Een meer aantrekkelijke sport

Niet alle topsportwedstrijden zijn even mediageniek, denk aan de 10.000 meter schaatsen. Er zijn nog tal van mogelijkheden om toeschouwers op het puntje van hun stoel te zetten. Denk aan:

  • Gebruik van verlichting, muziek en entertainment. Bij het WK Shorttrack (2017) werd de beleving van het evenement vergroot door lichtshows, opzwepende muziek en entertainment buiten de wedstrijden om.
  • Het creëren van ‘spannende’ zitplaatsen en cameraposities dicht bij de sporters vergroot de belevingswaarde van een evenement.
  • Gebruik van virtual reality en augmented reality Techniek waarmee aan een weergave van de realiteit virtuele elementen kunnen worden toegevoegd. (Techniek waarmee aan een weergave van de realiteit virtuele elementen kunnen worden toegevoegd.) kan toeschouwers het gevoel geven dat zij deel uitmaken van de wedstrijd en de geleverde prestatie.

Daarnaast kunnen ook aanpassingen in de spelregels of aanpassingen van bestaande sportvormen bijdragen aan de beleving van sport voor de toeschouwers:

  • Hockey maakt met aanpassingen in de spelregels de sport aantrekkelijker: het doorwisselen van spelers, het gebruik van de videoscheidsrechter, de self-pass en de tijdstraf maken het spel sneller en aantrekkelijker.
  • Voorbeelden van nieuwe sportvormen: 3x3 basketbal (dynamisch, spectaculair en urban); icederby waarin meerdere schaatsvormen worden gecombineerd; en extreme sporten zoals slopestyle mountainbike, BMX, skateboarding, bodyboarding, freerunning en motorsporten.
  • Met een hackathon (naar voorbeeld van de EHL Hackathon Sports & Vitality) kunnen de creatieve- en de sportsector samen nieuwe en innovatieve concepten ontwikkelen.

E-sport Afkorting van electronic sports. Term die gebruikt wordt voor het competitief spelen van computerspellen. (Afkorting van electronic sports. Term die gebruikt wordt voor het competitief spelen van computerspellen.) voedt de sportbeleving

De wereld van e-sport groeit snel. E-sport is de wedstrijdvorm van computerspellen. Amateurteams of professionele spelers gaan met elkaar de strijd aan, individueel of in teamverband. Voor een groot deel gebeurt dit online, maar ook op grote evenementen. Er heerst discussie of e-sport sport is (zie ook Kronenburg 2017 en Weijermars 2016), maar het is een feit dat het voor veel mensen een vorm van sportbeleving is. Veel wedstrijden trekken online tienduizenden bezoekers en ook stadions, zoals Madison Square Garden in New York en Ahoy Rotterdam, zijn bij grote toernooien compleet uitverkocht. Professionele e-sporters verdienen met gamen hun geld via toernooien en een wereldwijde ranking. Inmiddels heeft ook de eerste Nederlandse gamer een topsportstatus op de universiteit gekregen. Dat biedt hem de mogelijkheid om zijn studie met e-sport te combineren.

Kortom, e-sport is een belangrijke groeimarkt en gamen en topsport kunnen elkaar in de toekomst nog verder versterken. Bijvoorbeeld:

  • Voetbaleredivisieclubs zoals Ajax en PSV, en internationale topclubs, nemen topgamers in dienst om meer fans bij de club te betrekken en om een jonge doelgroep te bereiken. Op het E-divisiekanaal staan alle wedstrijden van de Nederlandse eredivisieclubs.
  • Naast voetbal worden ook tal van andere e-sports beoefend zoals Formule 1 (Formula Simracing), wielrennen (Zwift) en League of Legends.
  • Volgend jaar staan e-sports als demonstratiesport op het programma van de Asian Games, de Aziatische variant van de Olympische Spelen. In 2022 worden ze als officiële sport toegevoegd aan het programma van de Asian Games.

VR, AR en media brengen sportbeleving dichterbij

Verschillende technologieën kunnen de sportbeleving een boost geven. Bijvoorbeeld:

  • Virtual reality (VR) biedt topsporters en gamers nieuwe trainingsmethoden zoals nagebootste wedstrijdsituaties.
  • Toeschouwers en fans kunnen met behulp van een app ‘meespelen’, naar voorbeeld van het televisieprogramma The Voice of Holland, waar kijkers in de huid van thuiscoach of talent kunnen kruipen.
  • De Shorttrack VR Experience bood toeschouwers de mogelijkheid om zelf te ervaren hoe het is om shorttracker te zijn.

Spectacles van Snapchat, een slimme zonnebril waarmee video’s van tien seconden direct gedeeld kunnen worden, brengt sportliefhebbers dicht op de actie. Op deze wijze kan een topsporter of trainer de training, warming-up of wedstrijd snel delen met de achterban.

Ditzelfde kan via Instagram, Twitter en Facebook, zoals windsurfer Dorian van Rijsselberghe (@lifeofdorian) en TeamNL doen.